Nadat je je zevende Gym Badge bemachtigd hebt, zul je bij het verlaten van de Gym een telefoontje ontvangen van Prof. Elm. Hij vertelt dat er iets vreemds aan de hand is, en zegt je naar de radio te luisteren. Als je een radiokanaal opzet, hoor je wat er gebeurd is: Team Rocket heeft de Radio Tower in Goldenrod City gekaapt, en probeert hun oude baas Giovanni terug te roepen. Op naar Goldenrod City dus om hier een stokje voor te steken.
Goldenrod City
Zodra je in Goldenrod City aankomt, zul je al meteen merken dat er minder mensen op straat zijn; in plaats daarvan heeft Team Rocket een aantal straten afgezet. Gelukkig kun je gebouwen als de Game Corner nog wel bereiken als je door de Underground loopt. Zorg dat je Pokémon gevechtsklaar zijn, en ga dan naar de spoorwegovergang in het centrum van de stad; ga hier naar links om de Radio Tower, een grote zwarte toren, te bereiken.
Radio Tower
Binnen in de Radio Tower krioelt het ook van de Team Rocket Grunts. Loop naar rechts en versla de Grunt op je pad om de trap naar de volgende verdieping te bereiken. Loop dan naar links en ga opnieuw de trap op om op de derde verdieping te bereiken. Op de derde verdieping zul je rechts een afgesloten hal zien; neem dus de trap omhoog in het midden van de kamer. Na de volgende trap kun je niet verder omhoog. Bereid je voor op een gevecht en loop dan naar de man achter de computer, die de Director blijkt te zijn… of niet! Het is eigenlijk een Rocket Executive in vermomming.
Nadat je de Executive verslagen hebt, vertelt hij waar ze de echte Director gevangen houden: in het Underground Warehouse. Hij geeft je de Basement Key. Verlaat de Radio Tower, genees je Pokémon en ga dan naar de ingang van de Goldenrod Underground; in de noordwestelijke hoek van de stad.
Goldenrod Underground
Daal de trap af naar de Underground, en loop door het smalle gangetje naar rechts. Hier vind je een deur die je open kunt maken met de Basement Key. Treed binnen en daal de trap af, bereid je voor op een gevecht en loop dan verder. Je rivaal zal verschijnen en je uitdagen voor een rematch.
|
(Als je Chikorita als starter koos) |
Rivaal|||||
---|---|---|---|---|---|---|
|
(Als je Chikorita als starter koos) |
Rivaal|||||
Golbat | Lv. 30 | |||||
Magnemite | Lv. 28 | |||||
Haunter | Lv. 30 | |||||
Sneasel | Lv. 32 | |||||
Quilava | Lv. 32 |
Na het gevecht zal je rivaal afdruipen en kun je verder. De kamer waarin je je bevindt, bevat een heleboel luiken en drie knoppen aan de bovenste muur. De knoppen zijn van rechts naar links genummerd van 1 tot 3. Aanvankelijk zullen alle knoppen UIT staan. Om de weg verder te openen, dien je de knoppen in een bepaalde volgorde aan of uit te zetten.
Om bij het voorwerp linksonder te komen: zorg dat alle knoppen UIT staan. Zet dan knop 1 (rechts) AAN, knop 3 (links) AAN, knop 2 (midden) AAN, knop 1 (rechts) UIT en knop 3 (rechts) UIT. Je kunt nu het voorwerp bereiken, wat een Smoke Ball blijkt te zijn.
Om bij de ingang van het Underground Warehouse te komen: zorg dat alle knoppen UIT staan. Zet dan knop 3 (links) AAN, knop 2 (midden) AAN en knop 1 (rechts) AAN. Nu zul je vanaf de linkerkant de ingang van het Warehouse kunnen bereiken.
Blijf het pad volgen, tot je bij een trap omhoog komt. Je kunt de trap alvast volgen om een Amulet Coin te vinden, maar je kunt er momenteel nog niet verder. Loop verder naar links, versla de laatste Rocket Grunt en je zult bij de Director uitkomen. Hij geeft je de Card Key. Naast hem ligt ook TM35 Sleep Talk.
Nu je de Card Key hebt, kun je de Underground verlaten. Loop terug tot je weer bij de trap omhoog bent, en raap de Amulet Coin op als je dat eerder nog niet gedaan hebt. Als je geluk hebt, staan de dozen zo dat je naar links kunt lopen. Vlak boven de Machop vind je de lift, waarmee je in de Goldenrod Dept. Store uitkomt.
Genees je Pokémon indien nodig, en keer dan terug naar de Radio Tower in het noordwesten van de stad.
Radio Tower
Betreed de Radio Tower en ga twee keer een verdieping omhoog. Je komt nu op de verdieping met aan de rechterkant een afgesloten hal. Met de Card Key kun je dit luik openen; check hiervoor de muur vlak naast het luik. Ga verder naar rechts en neem de trap omhoog. Op de volgende verdieping zul je met een Rocket Executive moeten vechten voordat je verder omhoog kunt.
![]() |
Rocket Executive | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
|
Rocket Executive | |||||
Golbat | Lv. 36 |
Bij de ingang van de studio op de hoogste verdieping staat je opnieuw een gevecht met een Rocket Executive te wachten.
Ten slotte vind je de laatste Rocket Executive in de studio, die de huidige leider van Team Rocket blijkt te zijn!
Nadat je de laatste Executive hebt verslagen, zal Team Rocket de Radio Tower verlaten. De Director komt naar je toegelopen, en geeft je als dank een Rainbow Wing (in Pokémon Gold), een Silver Wing (in Pokémon Silver), of een Clear Bell! Praat voordat je vertrekt nog eens met alle mensen in de Radio Tower; ze zullen je bedanken met verschillende voorwerpen. Zo kun je een Pink Bow ontvangen, en TM11 Sunny Day.
Nu Team Rocket verdreven is, is het tijd om de laatste Badge te bemachtigen. De laatste Gym staat in Blackthorn City, die je vanaf Mahogany Town kunt bereiken. Vlieg dus terug naar Mahogany Town, en verlaat het dorp naar het oosten om Route 44 te bereiken.
Route 44
In het gras van Route 44 zijn enkele zeldzame wilde Pokémon te vinden. Om bij het gras te komen, gebruik je Surf op het meertje in het midden van de Route. Je kunt op twee manieren om het meertje heen lopen, maar let op: er staan verschillende Trainers net buiten zicht die je uit zullen dagen.
In Pokémon Gold & Silver kun je het telefoonnummer krijgen van Fisher Wilton in het noordoosten van de Route, die je op de hoogte zal houden als er zich een uitbraak van wilde Remoraid voordoet. Normaal gesproken kun je Remoraid alleen met een Super Rod vangen, maar tijdens een uitbraak kan dit ook met een Old Rod of Good Rod.
Blijf naar het oosten gaan en je zult al snel de ingang van Ice Path bereiken.
Ice Path
Ice Path ziet er in Pokémon Gold & Silver en in Pokémon Crystal heel anders uit! De manier waarop je de puzzels in de grot oplost verschilt ook enigszins per versie. Kies hieronder de versie die je speelt om verder te lezen.
Betreed de grot en loop naar rechts. Al snel zul je bij een ijzige vloer komen, die net zo werkt als in de Mahogany Town Gym: zodra je erop stapt, glijd je door tot je iets raakt. Blijf doorlopen, over een heuveltje, tot je bij een grote ijsvloer komt. Om verder te komen, glijd je als volgt:
Omhoog, links, omhoog, rechts, omhoog, rechts, omlaag, links, omhoog, links, omlaag, rechts, omlaag, rechts, omhoog, rechts.
Je komt nu bij nog een heuveltje met een trapje. Ga niet dit trapje op, maar ga erst naar rechts waar je nog een ijsvloer vindt. Om aan de andere kant te komen, begin je vanaf het bovenste vakje en glijd je:
Rechts, omhoog, links, omlaag, links, omhoog, rechts.
Hier zul je HM07 Waterfall vinden.
Glijd terug zodat je weer bij het heuveltje met het trapje komt. Ga het heuveltje op en loop door naar rechts; daal hier de ladder af. Je komt nu op een verdieping met een aantal Strength-stenen en gaten. Om de puzzel op te lossen, dien je in ieder gat een steen te laten vallen.
- Begin bij het gat linksboven. Iets rechts van dit gat zul je twee Strength-stenen naast elkaar zien liggen. Duw de onderste steen: één vakje naar rechts, vier omlaag, twee naar links, twee omhoog, één naar links, één omhoog, één naar links, twee omhoog. De steen zal nu door het gat vallen.
- Ga terug naar waar de twee stenen naast elkaar lagen, waar nu nog één steen over is. Duw deze steen: één naar links, vijf omhoog. Laat hem hier even liggen.
- Loop helemaal naar het zuiden, tot je niet verder kunt, en loop dan naar rechts. Ga dan recht omhoog en je komt bij de volgende steen. Duw deze steen: één naar links, vier omlaag, één naar rechts, twee omlaag, vijf naar links. De steen zal door het gat vallen.
- Vermijd het gat en loop naar boven, waar je nog een steen vindt. Duw deze steen: twee omhoog, één naar links, drie omhoog en één naar rechts,
het gat in. - Ten slotte zie je links de steen die je eerder liet liggen. Duw deze steen: twee naar links, vier omlaag, en hij zal door het gat vallen.
Als je een steen verkeerd duwt, en je kunt het niet ongedaan maken, verlaat dan de verdieping en kom weer terug. Let er wel op dat je de steen bij nummer 2 dan opnieuw in positie moet duwen.
Nadat je alle stenen door de gaten geduwd hebt, ga je naar de noordoostelijke hoek en daal je de ladder af. Loop vanaf de ladden twee vakjes omlaag zodat je net boven de ijsvloer staat. Glij dan naar links, omlaag, links, omhoog en rechts. Je zult het midden van de ijsvloer bereiken, waar nog een ladder naar beneden staat.
Daal de ladder af en je zult rechts van je een Rock Smash-steen zien, met een voorwerp erachter. Indien je een Pokémon met Rock Smash bij je hebt,
kun je de steen kapotslaan en het voorwerp, een Never-Melt Ice, oppakken. Zo niet, dan kun je gelukkig ook om de rotsen heen lopen om de Never-Melt Ice te bereiken. Ga vervolgens naar rechts en beklim de ladder.
Je komt uit bij een heuveltje met twee trapjes, omringd door ijs. Ga eerst naar het heuveltje toe, ga op het rechtertrapje staan, en loop + glijd recht naar beneden. Rechts van je zul je dan TM44 Rest op kunnen rapen. Glijd vanaf TM44 dan rechts omhoog en naar links, zodat je pal onder het linkertrapje staat. Glijd vervolgens omlaag en je komt bij een ladder omhoog.
Op de volgende verdieping ga je naar rechts om een trapje naar een ijsvloer te vinden. Ga op het trapje staan en glijd:
Omlaag, rechts, omhoog, links, omlaag, links, omlaag, links. Aan het einde van de gang vind je een Iron. Loop terug en glijd:
Rechts, omhoog, rechts, omhoog, links, omhoog, links, omlaag, links.
Loop verder naar links en je komt bij een heuveltje met een ladder omhoog.
Bestijg de ladder en bent bijna bij de uitgang. Valk onder je ligt een ijsvloer, met een richeltje waar je overheen kunt springen. Loop helemaal naar links tot je tegen de muur staat, en glijd omlaag om een PP Up te vinden. Glijd dan terug omhoog, en spring over de richel naar beneden om de uitgang van Ice Path te bereiken.
Betreed de grot en loop naar rechts. Al snel zul je bij een ijzige vloer komen, die net zo werkt als in de Mahogany Town Gym: zodra je erop stapt, glijd je door tot je iets raakt. Blijf doorlopen, over een heuveltje, tot je bij een grote ijsvloer komt. Om verder te komen, glijd je als volgt:
Omhoog, links, omhoog, links, omlaag, links, omhoog, links, omlaag, rechts, omlaag, rechts.
Je komt nu bij nog een heuveltje met een trapje. Ga niet dit trapje op, maar ga erst naar rechts waar je nog een ijsvloer vindt. Om aan de andere kant te komen, glijd je:
Rechts, omhoog, links, omlaag, rechts.
Hier zul je HM07 Waterfall vinden. Nu zul je echter nog terug moeten… glijd hiervoor:
Links, omhoog, rechts, omlaag, rechts, omhoog, rechts, omlaag, links, omlaag, links.
Glijd terug zodat je weer bij het heuveltje met het trapje komt. Ga het heuveltje op en loop door naar rechts; daal hier de ladder af. Je komt nu op een verdieping met een aantal Strength-stenen en gaten. Om de puzzel op te lossen, dien je in ieder gat een steen te laten vallen.
- Begin bij het gat linksboven. Iets rechts van dit gat zul je twee Strength-stenen naast elkaar zien liggen. Duw de onderste steen: één vakje naar rechts, drie omlaag, één omhoog, vijf naar links, één omlaag en één naar rechts. De steen zal nu door het gat vallen.
- Ga terug naar waar de twee stenen naast elkaar lagen, waar nu nog één steen over is. Duw deze steen: twee naar links, twee omhoog. Laat hem hier even liggen.
- Loop helemaal naar het zuiden, tot je niet verder kunt, en loop dan naar rechts. Ga dan recht omhoog en je komt bij de volgende steen. Duw deze steen: één naar rechts, vijf omlaag, drie naar links, één omlaag en drie naar links. De steen zal door het gat vallen.
- Vermijd het gat en loop naar boven, waar je nog een steen vindt. Duw deze steen: twee omhoog, één naar links, twee omhoog, twee naar rechtsm één omhoog en één naar links, het gat in.
- Loop ten slotte naar links en je ziet de steen die je eerder liet liggen. Duw deze steen: één naar links, één omlaag, en hij zal door het gat vallen.
Als je een steen verkeerd duwt, en je kunt het niet ongedaan maken, verlaat dan de verdieping en kom weer terug. Let er wel op dat je de steen bij nummer 2 dan opnieuw in positie moet duwen.
Nadat je alle stenen door de gaten geduwd hebt, ga je naar de noordoostelijke hoek en daal je de ladder af. Loop vanaf de ladden twee vakjes omlaag zodat je net boven de ijsvloer staat. Glij dan naar links, omlaag, links, omhoog en rechts. Je zult het midden van de ijsvloer bereiken, waar nog een ladder naar beneden staat.
Daal de ladder af en je zult rechts van je een Rock Smash-steen zien, met een voorwerp erachter. Indien je een Pokémon met Rock Smash bij je hebt,
kun je de steen kapotslaan en het voorwerp, een Never-Melt Ice, oppakken. Zo niet, dan kun je gelukkig ook over het heuveltje heen lopen om de Never-Melt Ice te bereiken. Ga vervolgens naar rechts en beklim de ladder.
Je komt uit bij een heuveltje met twee trapjes, omringd door ijs. Ga eerst naar het heuveltje toe, ga op het rechtertrapje staan, en loop + glijd recht naar beneden. Rechts van je zul je dan TM44 Rest op kunnen rapen. Glijd vanaf TM44 dan rechts omhoog en naar links, zodat je pal onder het linkertrapje staat. Glijd vervolgens omlaag en je komt bij een ladder omhoog.
Op de volgende verdieping ga je naar rechts om een trapje naar een ijsvloer te vinden. Ga op het trapje staan en glijd:
Omlaag, links, omlaag, links. Aan het einde van de gang vind je een Iron. Loop vanaf de Iron terug en glijd:
Rechts, omhoog, rechts, omlaag, links, omhoog, links, omhoog, links.
Loop verder naar links en je komt bij een heuveltje met een ladder omhoog.
Bestijg de ladder en bent bijna bij de uitgang. Vlak onder je ligt een ijsvloer, met een richeltje waar je overheen kunt springen. Boven je is nog een heuveltje, waar je een Protein vindt. Loop dan helemaal naar links tot je tegen de muur staat, en glijd omlaag om een PP Up te vinden. Glijd dan terug omhoog, en spring over de richel naar beneden om de uitgang van Ice Path te bereiken.
Wanneer je Ice Path verlaat, zul je je in Blackthorn City bevinden.
Blackthorn City
In het eerste huis dat je ziet, woont een vrouw die haar Rhydon (in Gold/Silver) of Dodrio (in Crystal) wil ruilen, voor jouw vrouwelijke Dragonair. Iets naar links vind je het Pokémon Center en de Pokémon Mart. Links van de Mart staat het huisje van de Move Deleter; deze persoon kan HM-aanvallen van je Pokémon verwijderen, iets wat je normaal gesproken niet kunt!
In het noorden van de stad (beklim de heuveltjes) vind je de Gym. Let op: als je Team Rocket nog niet verslagen hebt in Goldenrod City, zal een bewaker de ingang van de Gym blokkeren. Als het zaterdag is, zul je ten zuidoosten van de Gym Santos ontmoeten, die je een Spell Tag geeft.
Blackthorn City Gym
De Blackthorn City Gym zit vol met gebruikers van Dragon-type Pokémon, dus het kan handig zijn om een Ice-type Pokémon te vangen in Ice Path. Ook kun je de TM voor Ice Punch kopen in Goldenrod City, of de TM voor Icy Wind gebruiken die je van Pryce kreeg.
Loop links naar boven en klim de trap op. Hier zie je een bekend scenario: gaten in de grond en stenen die je erin moet duwen. De stenen boven je kun je negeren, want ze openen geen nieuw pad. Begin bij de stenen aan de onderkant; duw de rechtersteen omlaag, zodat je de linkersteen omhoog kunt duwen, naar het gat. Ten slotte duw je de steen in de noordoostelijke hoek van de kamer door het gat. Ga dan de rechtse trappen af, en je kunt naar de Gym Leader, Clair, lopen.
Nadat je Clair verslagen hebt, zal ze je kracht echter nog niet erkennen, en overhandigt ze je geen Badge! Ze wil dat je eerst naar de Dragon's Den gaat voor een extra beproeving.
Zorg dat je een Pokémon bij je hebt die Whirlpool kent, en Surf dan over het meertje achter de Gym, waar je een grotingang zult vinden.
Dragon's Den
Daal de ladder af en loop naar buiten, en je zult je in een open gebied bevinden. Loop naar links, en Surf dan naar beneden, waar je een draaikolk zult vinden. Gebruik Whirlpool op de draaikolk, en Surf verder; je zult bij een huisje komen.
Wat er verder gebeurt, is afhankelijk van welke versie van het spel je speelt. Klap het kopje open dat bij jouw versie hoort om verder te lezen.
Surf langs het huisje verder naar rechts, tegen de klok in. Ga het tweede stuk land dat je ziet op, en blijf verder gaan tot je een voorwerp ziet liggen: de Dragon Fang. Clair zal naar je toelopen, en je kracht eindelijk toegeven. Ze overhandigt je de Rising Badge!
Betreed het huisje, en praat met de wijze achterin. Hij zal je een quiz geven, en aan het einde zul je een Lv. 15 Dratini ontvangen. Als je echter de juiste antwoorden geeft, zal deze Dratini de aanval Extreme Speed kennen, die hij normaal gesproken niet kan leren!
- Pal of Friend
- Strategy of Raising
- Anybody
- Love of Knowledge
- Both
Na de quiz zal Clair aan komen lopen, die geschokt is dat je geslaagd bent voor de test. Op aandringen van de wijze zal ze je de Rising Badge overhandigen!
Surf, voordat je de Dragon's Den verlaat, vanaf het huis ook nog naar rechts, tegen de klok in. Ga het tweede stuk land dat je ziet op, en blijf verder gaan tot je een voorwerp ziet liggen: de Dragon Fang.
De Rising Badge zorgt ervoor dat alle geruilde Pokémon je gehoorzamen, en stelt je in staat om HM07 Waterfall te gebruiken buiten gevechten (deze HM kon je vinden in Ice Path). Ook maakt het de Dragon-type aanvallen van jouw Pokémon sterker. Clair zal je ook TM24 Dragon Breath overhandigen.
Nu je alle Gym Badges hebt, is het tijd om de Pokémon League uit te dagen. Clair vertelt hoe je er komt: Surf naar het oosten vanaf New Bark Town, en je zult het Indigo Plateau bereiken.
Zodra je de Dragon's Den verlaat, zul je worden opgebeld door Prof. Elm. Hij vertelt je dat hij iets voor je heeft, en vraagt je om langs zijn lab te komen…